Trwa seria spotkań IRBRI z instytutami badawczymi

Gemius SA zaprezentował swoją metodologię mierzenia słuchalności kanałów internetowych. W ten sposób Inicjatywa na Rzecz Badania Radia w Internecie (IRBRI) rozpoczęła kolejny etap prac nad standardem badań rozgłośni w sieci – przegląd dostępnych metodologii pomiaru.

Po wstępnych uzgodnieniach, rozpoznaniu potrzeb polskiego rynku i rynku agencji badawczych specjalizujących się w badaniach internetowych, IRBRI rozpoczyna kolejny etap – spotkania z przedstawicielami instytutów.

Podczas spotkania z członkami IRBRI, Gemius przedstawił dużo bardziej rozbudowaną metodologię niż obecnie oferowaną w fazie testów. Dzięki niej mierzone mogą być wszystkie formy dystrybucji sygnału (nie tylko playery na stronach WWW i falshowe, ale i aplikacje typu WinAmp, telefony komórkowe, urządzenia mobilne, platformy cyfrowe). Instytut proponuje wprowadzenie takich wskaźników, jak w przypadku badań mediów cyfrowych tj. zasięg, udziały w czasie słuchania, średni czas słuchania, audytorium średniego kwadransa, ale uzupełnionych o te stosowane w świecie Internetu. Planuje też wprowadzić kategorię real user (podobnie jak w badaniach Internetu), która powstanie dzięki specjalnemu algorytmowi, przekładającemu liczbę plików cookie właśnie na rzeczywistych użytkowników.

W marcu członkowie IRBRI planują spotkać się z przedstawicielami MillwardBrown SMG/KRC i AGB Nielsen Media Research, którzy przedstawią swoje projekty mierzenia słuchalności radia w Internecie. W kolejnych miesiącach do rozmów zapraszani będą przedstawiciele innych instytutów z Polski i ze świata. IRBRI, po zapoznaniu się ze wszystkimi metodologiami i po publicznej dyskusji, podejmie decyzję, jakie warunki musi spełniać polski standard tego typu badania. Na tej podstawie powstanie zapytanie ofertowe; w wyniku przeprowadzonego przetargu zostanie wyłoniony instytut, który będzie prowadzić badania w Polsce.

Inicjatywa na Rzecz Badania Radia w Internecie (IRBRI) została zawiązana w lipcu 2009 roku z inicjatywy członków KBR-u i Polskich Badań Internetu. Pracuje nad stworzeniem pierwszego w Polsce standardu badań słuchalności kanałów internetowych.
Komitet Badań Radiowych tworzą cztery grupy radiowe: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. KBR zleca badania Radio Track, które są jedynymi ciągłymi badaniami słuchalności stacji radiowych w Polsce.
Polskie Badania Internetu to firma badawcza powołana przez czołowych wydawców internetowych w Polsce, właścicieli największych krajowych witryn internetowych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita OnLine, w celu stworzenia standardu badań Internetu w Polsce. PBI prowadzi badanie Megapanel PBI/Gemius, stanowiące standard pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce. Badanie jest wykonywane na zlecenie PBI przez firmę Gemius SA.