Rośnie liczba osób słuchających radia codziennie i średni czas słuchania

W 2009 roku znacząco wzrosła liczba osób, które słuchają radia codziennie – wynika z Raportu Radio 2009 przygotowanego na podstawie badań Radio Track.

W 2009 roku zasięg dzienny radia ogółem, mówiący ile osób słucha radia codziennie, wyniósł aż 81 proc. To znaczący wzrost w porównaniu do poprzednich lat – ten wskaźnik nigdy w historii badań Radio Track nie przekroczył 80 proc. i utrzymywał się na poziomie 72-77 proc.

W ubiegłym roku odwrócony został trend średniego czasu słuchania – czas poświęcany na słuchanie radia przez przeciętnego Polaka znów rośnie i w ub.r. wyniósł nieco ponad 282 minuty. Ponad połowa słuchaczy (52 proc.) spędza przy radiu trzy godziny dziennie lub więcej.

Do godziny 16 radio jest medium o największym zasięgu – najczęściej jest słuchane rano w domu i w ciągu dnia w pracy. Dopiero około godz. 16 większy zasięg ma telewizja, która tradycyjnie dominuje wieczorem.

W różnych grupach wiekowych zasięg dzienny radia kształtuje się w różny sposób. Wśród osób dorosłych (25-59 lat) szczyt słuchalności w dni powszednie występuje w godzinach 8-15. Tymczasem osoby młode (15-24 lat) słuchają radia równomiernie przez cały dzień. Dopiero około godz. 23 widać wyraźny spadek zasięgu radia ogółem w tej grupie.

Połowa słuchaczy wybiera więcej niż jedną stację radiową. Najwierniejsze jednej stacji są osoby najstarsze. Aż 63 proc. respondentów powyżej 60 roku życia deklaruje, że słucha tylko jednej stacji w ciągu dnia, zaledwie 24 proc. mówi, że słucha dwóch rozgłośni. Wśród młodzieży (15-24 lat) tylko 44 proc. jest wierna swojemu radiu, co trzeci ankietowany słucha dwóch stacji.

Słuchacze radia to w większości osoby w wieku 25-59 lat (66 proc.), z wykształceniem średnim lub wyższym (68 proc.), z zarobkami powyżej średniej, ze wszystkich grup zawodowych.